פייסבוק היא מרכז שיח ציבורי פעיל מאוד בישראל בעשור האחרון. ביקורות, דיס המלצות ושיימינג הפכו לנחלת הכלל ובעלי עסקים רבים נפגעים מכך מדי יום. חלק מהם בוחרים לתבוע את כותב או משתף הפוסט בתביעת לשון הרע בפייסבוק. מתי ביקורת הופכת מלגיטימית לכזאת שהיא לשון הרע בפייסבוק וכיצד תימנעו מקבלת תביעה על כך.
המאמר שלפניכם מסכם את הנושא.
מהו חוק איסור לשון הרע?
ראשית כל נתחיל מהסבר אודות חוק לשון הרע, כדי להבין על מה מדובר באופן כללי וכיצד הדבר מתבטא בהקשר של פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות.
חוק איסור לשון הרע עוסק בהגנה על כבודו של אדם ושמו הטוב בפני פרסומים שעלולים לפגוע בו. במידה ויש דבר פרסום שנועד להשפיל אדם, ללעוג לו, לבזות אותו, לפגוע בעיסוקו או משלח ידו, יש לעצור פרסום זה וניתן לתבוע את המפרסם לפיצוי כספי. ישנם כמובן סעיפים רבים נוספים לחוק, אך זו מהותו. זו גם הסיבה שמקרים רבים של תביעות לשון הרע הם סביב משלח היד או בשם העסק שנפגע.
מהו לשון הרע בפייסבוק?
לשון הרע בפייסבוק עונה להגדרות החוק כפי שתיארנו אותו זה עתה כאשר העליתם פוסט כלשהו ופגעתם באדם אחר בצורה של לעג למגדר מיני שלו, הגזע שלו, יחסיו עם הסביבה או תחום עיסוקו ויכולותיו המקצועיים וכן הלאה. במקרים רבים כותבים ביקורות, לעתים שקריות ולעתים זדוניות ביותר, שפוגעות בבעל מקצוע או עסק כלשהו – מכך יש להיזהר. יש ביקורת לגיטימית ויש לשון הרע והוצאת דיבה.
כל פוסט או תגובה לפוסט שכזה יכולה להיחשב בתור לשון הרע בפייסבוק ואתם תהיו חשופים לתביעה. נציין שבישראל יש את הזכות לחופש ביטוי וישנם פרמטרים נוספים הקובעים אם פוסט בפייסבוק או תגובה ו/או שיתוף פוסט שכזה הם לשון הרע בפייסבוק, אבל חשוב בכל מקרה להבין שהדבר קיים והגבול דק מאוד.
לפניכם כמה דוגמאות של לשון הרע בפייסבוק:
- העלאת פוסט ביקורת בקבוצה עירונית – "אכלתי במסעדה של XXX ולפי הטעם אני בטוח שהכינו את האוכל בשירותי המקום ולא במטבח. גם שמעתי שעובדי המקום לא שומרים על היגיינה ויש סיכוי גבוה שתקבלו הרעלת קיבה אם תאכלו במקום". זהו פוסט שללא ספק נחשד בלשון הרע בפייסבוק וכל מטרתו לפגוע במסעדה, להכפיש את עובדיה ולפגוע בשמה הטוב. הדבר עלול לגרום לרבים להדיר את הרגליים מהמקום והפרנסה תרד משמעותית.
- העלאת פוסט בקבוצה של בעלי מקצוע – "רכשתי מקדחה חשמלית בחנות XXX ואני חייב לציין שהמוכר XXXX חסר ידע והבנה, איננו שירותי ואף היה חצוף. לא אקנה שם יותר". כאן הפגיעה היא במוכר שכביכול איננו מקצועי או שירותי, הדבר עלול להוביל לפיטוריו ואף ליצור קושי עבורו למצוא פרנסה במקום אחר. ייתכן שמעסיקים ייחשפו לפוסט שנכתב ויימנעו מלהעסיק אותו.
איך תמנעו מתביעת לשון הרע בפייסבוק?
התשובה הבסיסית היא פשוט "לנשום" לפני כתיבה של פוסטים כאלו. לא חייבים לנפח את העובדות, לשקר או לפגוע אישית באדם כלשהו. ניתן לנסח פוסט שמסביר שחווית הקניה שלכם לא הייתה טובה בחנות כלשהי או שהמנה שאכלתם לא הייתה טעימה במסעדה.
זכותכם לכתוב ביקורת, אך חשוב לשמור על גבולות כתיבה שאינם חורגים מלשון הרע ויפגעו בפרנסתו של המקום או העובד. במידה והגיבו לפוסט שכזה מהצד השני, רצוי להסביר את עצמכם בצורה הגיונית ושקולה ורצוי אף להסיר את הפוסט אם הצד השני מסביר כמה נפגע מכך וכדומה.
במידה וכבר יש תביעה נגדכם אז רצוי למהר ולשכור את שירותיו של עורך דין לשון הרע ותביעת דיבה שבקיא בנושא ויכול לייעץ וללוות אתכם בתהליך.