הוצאה לאור של ספר ראשון היא משימה לא פשוטה כלל ועיקר. מדובר לא רק על פרק זמן ממושך והשקעה פיזית ונפשית בכתיבת הספר, אלא גם על הצורך להביאו לדפוס ולאחר מכן לשווק אותו לקהל הרחב. היום יש כלים רבים שמקלים על התהליך כולו וכדאי להכיר אותם לפני שיוצאים למסע הכתיבה.
כתיבה של ספר היא אתגר לא פשוט. יש למצוא רעיון, להיות בעל כשרון כתיבה ולמצוא את הזמן והכוחות הנפשיים והפיזיים לעסוק בכך יום אחר יום עד לתוצאה המוגמרת. כעת עוברים לשלב הבא, השלב בו יש להביא את הספר לדפוס ולהוציא אותו לאור. לאחר מכן יגיע שלב נוסף, השלב בוא משווקים ומוכרים את הספר לקהל הרחב. מדובר בתהליך לא פשוט או קל, אך האינטרנט והטכנולוגיה המודרנית מקלים על המשימה בעשור האחרון.
איך מביאים ספר חדש לדפוס?
אם נדלג על שלב הכתיבה, שהוא די ברור מאליו, וכל סופר כותב בסגנונו ובנישה שמדברת אליו (ספר פרוזה, ספר שירה, ספר ילדים, ספר הדרכה, ספר מתכונים וכן הלאה), הרי שנגיע לשלב השני בתהליך, השלב בוא יש להדפיס את הספר.
הדפסת ספרים הייתה בעבר נחלתם של הוצאות לאור מבוססות שהיו בוחרות איזה ספר להדפיס ומי הסופר שיזכה לכך שיענו לפניותיו בחיוב. כל ספר הודפס באלפי עותקים כדי שיוכל לצאת בהפצה רחבה ככל שניתן ולהחזיר את ההשקעה בו. ההדפסה בכמות גדולה הייתה גם על מנת להוזיל את עלויות היצור של כל עותק. עלות כל עותק אכן ירדה פלאים אך העלות הכללית של ההפקה הייתה יקרה מאוד. כיום כבר לא צריכים את הוצאות הספרים הללו. הדפסת ספרים אפשרית באופן עצמאי באמצעות בתי דפוס דיגיטליים.
מכונות דפוס דיגיטליות חדישות מאפשרות כיום הדפסת ספרים בכמויות קטנות, אפילו הדפסת ספרים בודדים, ולכן אין צורך בהפקה גדולה של אלפי עותקים עם יציאת הספר החדש לאור. אפשר לתכנן מראש כמה עותקים צריכים או מה הצפי למכירות הספר, ותמיד אפשר להדפיס עותקים נוספים על פי צורך.
אין מדובר בעלויות גבוהות, כיוון שעלות כל עותק יקרה מעט ביחס להדפסה כמותית בדפוס אופסט, אך העלות הכוללת של הפרויקט מביאה לכך שמדובר על הדפסת ספרים בזול יחסית וללא סיכון כלכלי גבוה מדי עבור הסופר.
איך מוכרים את הספר לקהל הקוראים?
גם כאן הקידמה באה לטובת הסופר החדש. כבר אין צורך במסעות פרסום בעיתונות המודפסת או בטלוויזיה כדי למכור את הספר וגם לא להיות בחלון הראווה של כל רשתות הספרים המובילות. אין בכל אלו רע כמובן, ואם אפשרי לממן זאת או ליזום את החשיפה הגדולה, אז כדאי לעשות זאת. אבל לצד כל אלו יכולים לפתוח אתר אינטרנט עבור הספר או אפילו דף נחיתה מעוצב שיציג את הסופר, את הספר ואת האפשרות לרכוש אותו און ליין עם שליח עד הבית.
את הפרסום תעשו ברשתות חברתיות כמו פייסבוק או אינסטגרם. אפשר לבחור קהל יעד רלוונטי לספר שלכם ולהשקיע בפרסום שפונה אך ורק אליו בצורה ממוקדת ומבלי להוציא כספים רבים על כך. כמו כן אפשרי לפרסם את הספר בקבוצות מתאימות (ספר ילדים בקבוצה של הורים לילדים או ספר מתכונים בקבוצה של… מתכונים וכן הלאה).
רשת האינטרנט מאפשרת לכל סופר למכור את הספר שלו ישירות ולהרוויח את ההכנסות ישירות לכיסו בלי מתווכים מיותרים בדרך, כמו ההוצאות לאור של פעם.